PERBETULKAN FALSAFAH POLITIK ISLAM

Pertelagahan yang melibatkan isu-isu agama sesuatu yang sensetif sekaligus menyaksikan perpaduan umat Islam sentiasa berada dalam keadaan goyah.

Sedangkan agama sepatutnya menjadi faktor utama yang membolehkan umat Islam menuju penyatuan dan perpaduan. Tetapi ia dijadikan modal untuk parti-parti yang berasakan Negara bangsa dan warisan Kolonial ini menonjolkan diri menjadi juara dalam isu Islam.

Arus kebangkitan Islam dan perkembangan dakwah di awal 1970-an turut banyak mempengaruhi perubahan struktur dan imej umat Islam. Namun umat Islam masih tidak mampu mampu melakukan proses pendekatan semula, jauh sekali untuk bersatu sebagai satu ummah.

Pergeseran politik dengan menggunakan pendekatan bahasa politik Islam sempit untuk meraih sokongan besar umat Islam amat membimbangkan.

Justeru umat Islam perlu melakukan satu proses pembetulan semula, sebagai langkah awal, umat Islam perlu kembali kepada konsep sebenat falsafah politik Islam dan bukannya terus terperangkap dalam politik hizbiah (kepartian).

0 comments:

About